Parivartan school MIS portal


Haryana education department  launched new portal name Parivartan school MIS portal on dated 01.04.2016. This portal will be very helpful for various education purposes given below.
Use of Parivartan-School MIS Portal for Student Admissions,Transitions and Employee services.
पोर्टल के माध्यम से होंगे सरकारी स्कूलों के काम
जागरण संवाददाता, बहादुरगढ़ :दाखिले के साथ-साथ विद्यार्थियों और अध्यापकों के डाटा को सरलता से उपलब्ध करवाने के लिए शिक्षा विभाग की ओर से 1 अप्रैल को एडमिशन पोर्टल लाच किया जाएगा। इसका नाम 'परिवर्तन स्कूल एमआइएस पोर्टल' रखा गया है। 1 अप्रैल से सरकारी स्कूलों में दाखिला प्रक्रिया शुरू है और इसमें यह पोर्टल काफी कारगर साबित होने वाला है। स्कूलों में दाखिला से लेकर विषय बाटने का काम परिवर्तन पोर्टल के माध्यम से होग। सारा सिस्टम डिजीटलाइज करने के लिए शिक्षा विभाग की यह पहल है। पोर्टल के जरिए नए सेशन में एडमिशन, री-एडमिशन, स्कूल चेंज, स्टूडेंट्स अटेंडेंस, सेक्शन चुनाव से लेकर विषयों के चयन, टाइम टेबल व स्कूल लीविंग सर्टिफिकेट तक का काम हो सकेगा। इसके अलावा सभी स्टूडेंट्स को स्कॉलरशिप, किताबें, मिड-डे-मील की अदायगी भी इसी सॉफ्टवेयर के माध्यम से की जाएगी।




टीचर्स के काम भी होंगे पोर्टल पर
पोर्टल के माध्यम से टीचर्स से जुड़े काम भी किए जा सकेंगे। इसमें टीचर्स ट्रासफर, प्रमोशन, नई भर्ती, डेपुटेशन के अलावा एसीपी, सेवा में विस्तार, मेडिकल बिल अदायगी, लोन, छुट्टी, विदेश टूर, हायर एजूकेशन जैसी गतिविधियों के लिए भी इसका सहारा लिया जा सकेगा।
विभाग का बहुत अच्छा कदम : चौपड़ा
इस बारे में खंड शिक्षा अधिकारी मदन चौपड़ा ने बताया कि एमआइएस डाटा पोर्टल विभाग की ओर से लाच किया जा रहा है। इसमें विद्यार्थी, अभिभावक व अध्यापकों से जुड़ी जानकारिया भी होंगी। यह विद्यार्थियों के साथ शिक्षा जगत से जुड़े लोगों के लिए काफी फायदेमंद होगा


For achieving the goal of "Digitally Empowered Organization" the Department had launched the "Parivartan-School MIS Portal" in the year 2015 and data of all students was digitized on the portal.
To progress further towards complete digital empowerment, it has been decided to make mandatory for all schools Government as well as Private to use the Parivartan-School MIS Portal and make all activities pertaining to students i.e. New Admissions, Readmissions, Withdrawal, Transitions, Student Attendance, Section Allocation, Subject Selection, Timetable, Issuance of School Leaving Certificate etc. 'ONLINE" and disbursement of all student entitlements like scholarships, stipends, books, MDM, etc. be strictly based on information retrieved from Parivartan-School MIS Portal w.e.f. the academic session 2016-17. Hence to keep data on MIS Portal dynamic,
 complete in all respect and updated
following instructions are issued for compliance by all concerned:-

  • i. All new admissions in the Government schools during the academic year 2016-2017 shall be made online. For enabling parents and students apply "Online", application is being be launched shortly. However, application for "Online admission" of students by schools is already ready and shall be activated w.e.f. 1st April, 2016.
  • ii. All Students presently admitted in the schools may be transferred from one class to another or from one school to another school using "online" utility for issuance of School Leaving Certificate,Transition, Readmission available on MIS Portal. 
  • iii. During the academic session 2016-17 onwards, all types of incentives to students (in kind or monetary) shall be disbursed on the basis of data maintained on the Parivartan-School MIS Portal and SRN shall be compulsorily mentioned in the record of disbursement. Any disbursement made to the students, whose data is not uploaded on the MIS Portal or without reference of SRN, shall be considered as embezzlement.
  • iv. Redistribution of posts (Rationalization) shall be based on the students strength reflected on Parivartan-School MIS Portal. 
  • v. Data for Student enrollment with Board of School Education Haryana shall also be pulled by the Board from the Parivartan- School MIS Portal. For this purpose, necessary utilities shall be
  • developed by the department and BOSEH jointly.
  • vi. All transfers, promotions, new recruitment and deputation on foreign service etc. pertaining to employees of the Department shall be carried out by using the Parivartan platform.
  • vii. For availing any kind of entitlement like transfer, promotion, ACP, Extension in service, Medical Reimbursement, Loans and Advances, any type of Leave, Foreign Tours, Higher Studies, etc. it is mandatory for all employees to complete their Personal and Service profile on the MIS Portal, and become a "verified employee" on MIS Portal.
  • viii. For planning of various schemes under SSA, RMSA, NSQF, CWSN, RTE, MDM etc., data available on MIS Portal shall only be utilized. 
  • ix. All private schools shall also carry out the digitization of students studying in their schools accordingly. They can use the "Transition" and "Readmission" utility in respect of the students whose data was digitized on the portal during academic year 2015-2016. However for new admissions and students whose data was not digitized, "new admissions" utility may be used for digitizing the data of all such students.
  • This issues with the approval of the competent authority


No comments:

Post a Comment

thanks for your valuable comment

See Also

Education News Haryana topic wise detail.