किसी भी काडर (PRT TGT PGT) के सरप्लस टीचर को किसी भी दुसरे काडर (PRT TGT PGT) का काम सोंप सकते है .

Optimal Utilization of Teaching Staff

Whereas many schools have a pinching shortage of teachers. And whereas, upon a detailed analysis of the teachers' deployment and the work allocation norms, it has been found that the actual scarcity is there in some schools, at the same time, many others have artificial scarcity.


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अब वर्कलोड कम होने पर जूनियर क्लास में भी पढ़ाएंगे सीनियर टीचर

शिक्षा विभाग खुद के पास मौजूद शिक्षकों से ही विद्यार्थियों की पढ़ाई को खराब होने से बचाएगा। शिक्षा विभाग निदेशालय ने आदेश जारी किए हैं। जिसके बाद मुताबिक वर्कलोड कम होने पर योग्यता के अनुसार शिक्षकों को दूसरी कक्षाओं को पढ़ाना होगा। शिक्षक योग्यता के मुताबिक सीनियर व जूनियर कक्षाओं को पढ़ाने से इंकार नहीं कर सकेंगे। शिक्षकों से काम लेने की जिम्मेदारी हेड टीचरों की होगी। इससे पहले पीआरटी प्राइमरी, टीजीटी छठी से आठवीं, पीजीटी हाई व सीनियर सेकेंडरी का कार्यक्षेत्र है।
शिक्षा विभाग के संयुक्त सचिव विरेंद्र सिंह ने शैक्षणिक स्टाफ के वैकल्पिक उपयोग को लेकर आदेश जारी किए हैं। पीजीटी व लेक्चरर अगर किसी स्कूल में ज्यादा हैं और नीचे की कक्षाओं में शिक्षकों की कमी है तो वह पढ़ाने से मना नहीं कर सकेंगे। इसी प्रकार अगर प्राइमरी शिक्षक के पास वर्कलोड कम है और वह सरप्लस है तो 6 से लेकर 8 कक्षा या उच्च कक्षाओं को पढ़ा सकता है। लेकिन उसके बाद उन कक्षाओं को पढ़ाने की योग्यता होनी चाहिए। इसके अलावा 6 से 8 कक्षा तक टीजीटी अगर सरप्लस हैं या फिर उनके पास वर्कलोड कम हैं तो वह 12वीं कक्षा तक के विद्यार्थियों को पढ़ा सकते है। हेड टीचरों को ये व्यवस्था बनानी होगी कि किसी भी शिक्षक से निर्धारित वर्कलोड से ज्यादा काम न लिया जा सके। शिक्षक को जो काम दिया गया है पहले वह वही निपटाएगा। उसके बाद अगर उसका वर्कलोड कम है तो वह दूसरी कक्षाओं को पढ़ा सकता है, अन्यथा नहीं ।


 Needless to say, tha actual scarcity can be tackled only through tools of either
rational reassignment of teachers from one station to other, or recruitment or
reemployment of the teaching staff. The department has already carried out
rationalisation, initiated recruitment process and provided reemployment portal
to the interested retired teachers.
But it is the intriguing artificial scarcity which needs immediate attention. As this
can be removed, so this must be removed.
The school education department has various cadres of teachers. The qualified
teachers of a junior cadre normally get promoted to senior cadres. Many teachers
who happen to be in junior cadres also find direct recruitment to senior cadres
as per their eligibility. A teacher of higher qualification can always reasonably
competently supervise and teach the lower classes. But on account of the
compartmentalising and straitjacket practices of work allocation the teachers are
not being given inter-domain duties. Resultantly, while qualified, confident and
committed teachers are available but we fail to assign teaching work to them
thanks to artificial restrictions brought in by the orthodox work allocation
schemes avoiding overlapping of jurisdictions of teaching. A PRT, even if qualified
to teach classes at elementary or secondary level, is seldom given higher domlain
classes. Likewise, a TGT is rarely taken to senior secondary levels. We have so
far followed an invented sanctity of compartmentalising teachers to the following
domains:
i) PRT to Primary Domain
ii) TGT to Elementary Domain
iii) PGT to Secondary and Sr. Secondary Domain
Though, in the past, the department had opened Secondary Domain to the TGT,
yet that was not enough for doing away with the artificial acuteness.
In the light of above, the whole issue of work allocation has been revisited and it
has been decided that:
1. So far as possible and primarily, all teachers shall be assigned work in their respective domains upto the prescribed teaching periods. 
2. If a teacher of a particular domain is not available then there would be no bar on assigning the work of such deficient domain to a teacher of a different surplus domain provided that such teacher of the other domain has work below the prescribed periods and is qualified.
3. No teacher shall be given work beyond prescribed periods.
4. The Head of School shall prepare work allocation plan in a consultative
manner.
5. Avoidable imbalances of allocation of periods amongst staff shall be
avoided

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