important Brochure JBT Online Information System


important for jbt/HT

Brochure
JBT Online Information System
1. The system enables all JBT teachers to fill up their
personal data (name, address, age, status of health etc.),
their educational qualifications data (including
uploading of scanned copies of original documents),
their service data (current posting or deputation; last
postings; ) and other data like achievements (state
awards etc).
2. The system shall generate a unique identity number for
the JBT teacher which he shall use in all
communications/service matters with the state
government.
3. The teacher can update his status from time to time.
4. Teacher can keep a copy of the data he has entered by
printing it out.
5. The teacher has to send a printed copy duly verified by
head of the school/BEEO/DEEO to the Directorate of
Secondary Education i.e. the Technology Officer in office
of DSE.
6. For any queries related to the MIS system kindly send
your query on email to edusecondaryhry@gmail.com

jbt/HT registration/edit information last date 10july

IMPORTANT INSTRUCTION/ INFORMATION FOR APPLYING ONLINE
Click here to view the JBT/Head Teacher brochure.

1. Carefully read the JBT/Head Teacher brochure. You can either download a copy of the brochure (pdf format) or read it online.

2. Application has to apply through online only. Before printing out the filled form, the system will generate a unique application number for you. Note down this number without fail.

Fill up the form available on the site. On successful submission of form candidates are required to take the print out which will have registration no printed on it and print out of the form is to be retained by the candidate for any further enquiry.

Paste latest passport size self attested photograph on the registration form and this form will be checked/verify during further processess.


3. Only On-line registered application forms will be entertained i.e. applications sent by post / in person will not be entertained.

4. Candidates are advised to visit http://www.blogger.com/ website regularly for latest updates.

5. In case Candidate unavailable to get PRINT OUT of submitted form Click on get print out again.

6. Frequently Asked Questions. click HERE (New).

7. When you are ready to apply online, you can click the link below.

Note:Last date to apply online is 10 July, 2011 (5.00 P.M.)
New Registration Edit RegistrationTake Print Again
New RegistrationEdit RegistrationTake Print Again



click here for registration/edit jbt/HT

हरियाणा में पैरामेडिकल बोर्ड को सरकार की हरी झंडी

रोहतक. हरियाणा विद्यालय शिक्षा बोर्ड भिवानी की तर्ज पर प्रदेश में पैरामेडिकल बोर्ड बनाने की तैयारी शुरू हो गई हैं। प्रदेश सरकार ने इसे हरी झंडी दे दी है। प्रदेश में पैरामेडिकल कोर्सो के लिए अलग से कोई बोर्ड नहीं था। तमाम परीक्षाएं हेल्थ डिपार्टमेंट की काउंसिल बाडी के माध्यम से ली जा रही थी।

इस प्रक्रिया में विद्यार्थियों के दाखिले और परीक्षाएं देरी से हो पाते थे। जिसका नुकसान अभ्यार्थियों को उठाना पड़ता था। परेशानी होने पर उन्हें चंडीगढ़ व पंचकूला के चक्कर काटने पड़ते थे। लेकिन बोर्ड बनने के बाद ऐसा नहीं होगा। बोर्ड का हेड आफिस प्रदेश की पंडित बीडी शर्मा यूनिवर्सिटी आफ हेल्थ साइंस से संबंधित रहेगा।

बोर्ड प्रदेश के तमाम सरकारी व प्राइवेट पैरामेडिकल कोर्स कराने वाले स्कूलों व कालेजों की परीक्षा लेगा जिनमें नर्सिग, एक्सरे, फार्मेसी, लैब टेक्नीशियन सहित अन्य कोर्स शामिल हैं। हालांकि अभी सरकार ने बोर्ड सचिव व अन्य अधिकारियों की नियुक्ति नहीं की है लेकिन आने वाले समय में इन पदों पर भर्तियां कर दी जाएंगी।

वर्ष 2012 से शुरू होंगी परीक्षाएं

बोर्ड के माध्यम से पहली बार परीक्षाएं वर्ष 2012 में ली जाएंगी। ये परीक्षाएं उन अभ्यार्थियों के लिए होंगी जो शैक्षणिक सत्र 2011-12 में दाखिला लेंगे, उन्हें बोर्ड की तरफ से मार्कशीट मिलेंगी। सरकार ने पंडित बीडी शर्मा यूनिवर्सिटी आफ हेल्थ साइंस को भी इस संबंध में सूचित कर दिया है। जल्द ही इस बारे में सूचना जारी कर दी जाएगी।

बढ़ेगी हेल्थ यूनिवर्सिटी की जिम्मेदारी

बोर्ड का गठन होने के बाद पंडित बीडी शर्मा यूनिवर्सिटी आफ हेल्थ साइंस की जिम्मेदारी बढ़ जाएगी। वाइस चांसलर डॉ. एसएस सांगवान व परीक्षा नियंत्रक डॉ. रणबीर सिंह दहिया को बोर्ड के सफल संचालन के लिए काफी होमवर्क करना पड़ेगा। क्योंकि यूनिवर्सिटी के अंतर्गत पहले ही प्रदेश के कई कालेज आते हैं।

सरकार ने पैरामेडिकल कोर्सो के लिए अलग से बोर्ड बनाने का फैसला लिया है। इसका गजट नोटिफिकेशन जारी हो चुका है। बोर्ड हेल्थ यूनिवर्सिटी में बनेगा। वर्ष 2012 से तमाम परीक्षाएं बोर्ड के माध्यम से ही होंगी।

सुमित्रा, रजिस्ट्रार हरियाणा नर्सिग काउंसिल

Apply Online Registration for ANM and Staff Nurses Under NRHM, Punjab (New)

IMPORTANT INSTRUCTION/ INFORMATION FOR APPLYING ONLINE

1. Before applying online, the Demand Draft of Rs.300/- (Three Hundred Only) for candidates of General Category and Rs.150/- (One Hundred Fifty Only) for candidates belonging to Reserved Category, in favour of ("STATE HEALTH SOCIETY, PUNJAB" PAYABLE AT CHANDIGARH) should be prepared of perscribed amount, as the Draft Number, Date and Bank Name details are required to be entered in the form.

2. Fill out the form available on the site http://recruitment.cdacmohali.in by clicking at the link "Recruitment of ANM and STAFF NURSES under NRHM, Punjab".

3. The last date for applying online 15/07/2011 upto 5:00 P.M.
4. If by mistake the candidate has filled in wrong data, he/she can correct the data from 27-06-2011 to 15-07-2011 up to 5:00 P.M. by entering his/her registration and password, henceforth no editing will be done and thereafter data will be locked and no change will be acceptable/ allowed.

5. The registraion slip will be generated after filling the online form. Get the printout (2 copies) of the registraion slip.

6. Only On-line registered application forms will be entertained i.e. applications sent by post / in person will not be entertained. The registration number generated in the form should be written at the back of the demand draft along with the name and father name of the candidate. Please do not send any other documents except the demand draft along with the online application printout.

7. Send/ post one copy of the on line registration slip (Printed ) with a self attested photograph along with the original demand draft of requisite fee (Non refundable) to "Director, Centre for Development of Advanced Computing (C-DAC), A-34, Phase 8, Industrial Area, Mohali" which should reach positively by 25-07-2011 up to 5:00PM. The application fee in the shape of demand draft received after the last date i.e. 25-07-2011 will not be considered.

8. Candidates are cautioned to keep his/her password strictly confidential.

9. For any problem, help can be taken from the help line no 0172-6619054 - 55 available during working hours (9:00AM to 5:00PM).

10. NRHM department shall not be responsible or liable in any way for any loss/delay by postal department.

11. Candidates are advised to visit http://recruitment.cdacmohali.in website regularly for latest updates.

12. Candidates will be responsible for any mistakes made by him/her in his/her application form. Department shall not be held responsible for the same.

13. In case Candidate unable to get PRINT OUT of submitted form, the candidate can get the printout by clicking on 'Take Print Again' link.



New Registration Edit Registration Take Print Again



Home | Advertisement | Contact Us Copyright © 2011
Designed by http://www.cdacmohali.in/

for original click here

Hiring of Science/Maths Faculty for science schools in Haryana

Expression of Interest
Hiring of Science/Maths Faculty for
Science Schools in Haryana
With a view to promote science education, the department
intends to increase the number of science schools within the
state. Such science schools shall function from July 2011 itself.
The department requires faculty for teaching of science and
maths at these institutions. Department invites bids from
professional coaching agencies to provide faculty to impart
science/maths education for its children in the designated
science schools (List attached at Annexure-A). The faculty is
required for minimum three months to begin with i.e. from
August till September 2011. The faculty has to be of high calibre
and the quality of teaching should be of a fairly high standard.
The faculty should be well versed with concepts of project work/
project based learning, use of ICT in subject teaching,
methodology of continuous comprehensive evaluation and
practical work.
The agency has to provide the faculty and also ICT learning
material (digital/print/other) for each science subject.
The following subjects are required to be taught:
1. Physics
2. Chemistry
3. Biology
4. Mathematics

Eligibility criteria:• Agency should have been in existence for last 3 years.
• Agency should have science/maths coaching presence in at
least 5 states in India.
• Agency should have coached minimum one thousand
children in last three years (cut-off date being 30th June
2011)
• Agency should have minimum 50 placement achievements
in IITs/AIIMS/AFMC/AIEEE/IIS etc in the last academic
year i.e. 2010-11
• Agency should have minimum 50 science/maths faculty on
its rolls for each of last three academic years i.e. 2009-2010,
2010-11, and 2011-12 (till 30th June 2012).
• Agencies may see list of district wise school locations and
their bid should clarify for which school or schools they are
applying
Rate Quotation:
• Interested agencies should submit bid in two envelopes:
• Technical Proposal: i) a project proposal for coaching of any
subject; ii) Documentary proof for eligibility conditions
• The technical proposal can be sent in advance on email.
• Financial Proposal: The rates to be charged per faculty (rate
should be inclusive of ICT learning material etc);
• The financial proposal should be sent only by registered post.
Note - Evaluation of bid shall be based on quality cum cost basis –
technical proposal shall carry weightage of 70% and financial bid
of 30%.
Whom to apply to: Project proposal may be sent by post or by
email to:
Shri B.R. Vats, Joint Director (Children)
Directorate of Secondary Education
Shiksha Sadan,
Panchkula-134109
Email id: jdchildrenharyana@gmail.com
Telephone: 9416793136
Last Date:
Last date for receipt of project proposals is 21st July 2011
For clarifications please send e-mail to dgseharyana@gmail.com
Annexure –A
List of Science Schools and locations
1. GSSS Naraingarh, ambala
2. GGSSS Bhiwani
3. GSSS, Sector 4/7, Urban Estate, Gurgaon
4. GSSS, Fatehabad
5. GSSS, NIT no 3, Faridabad
6. GSSS, Jahajpul, Hisar
7. GSSS, Jhajjar
8. GSSS, jind
9. GSSS, kaithal
10. GSSS, karnal
11. GSSS, Kurukshetra
12. GSSS, Narnaul
13. GSSS, Taoru
14. GSSS, Samlakha, Panipat
15. GGSSS, sector-15, Panchkula
16. GSSS, palwal
17. GSSS, Bawal, Rewari
18. GGSSS, Model Town, Rohtak
19. GGSSS Gohana, Sonipat
20. GMSSS, Sirsa
21. GSSS, Camp, Yamuna Nagar

gram sachiv interview schedule

HARYANA STAFF SELECTION COMMISSION
BAYS NO.67-70, SEC-2, PANCHKULA-134151
Website: www.hssc.gov.in
NOTICE TO THE CANDIDATES FOR HOLDING THE INTERVIEW FOR
THE POSTS OF GRAM SACHIV FOR PANCHAYAT DEPARTMENT
HARYANA AGAINST ADVERTISEMENT NO. 5/2008 CAT. NO. 07
DATED 22-07-2008 READ WITH CORRIGENDUM DATED 19-07-2010.
In continuation of Commission shortlisting Notice dated 25-04-2011 which published in
various newspapers, it is notified for the information of candidates that the interview of the shortlisted
eligible candidates for the post of Gram Sachiv for Panchayat Department Haryana against
Advt. No. 5/2008 Cat. No. 7 dated 22-07-2008 read with corrigendum dated 19-07-2010 will
commence alphabetically (as per the first letter of the name of the applicant) and in the third
instance the candidates will be called for interview whose names start with Alphabet i.e. R, S, T,
U, V, W, X, Y & Z w.e.f. 10-08-2011 to 17-09-2011 at PWD (B&R) Rest House Karnal, Ambala
Cantt, Rewari, Canal Rest House Yamunanagar and Commission Office Bays No. 67-70, Sec-2,
Panchkula
as per date, place and time indicated in the call letter.
The call letters will be issued separately and eligible candidates are advised to attend the
interview on the date & place mentioned in the call letter. If any candidate, whose name starts with
Alphabet R, S, T, U, V, W, X, Y & Z and possesses the required cut off points as mentioned in the
aforesaid shortlisting Notice does not receive call letter upto 30-07-2011, he/ she is advised to contact
the Haryana Staff Selection Commission , Panchkula along with original Mark Sheets/ Certificates,
Photograph, Receipt of Registry/ Speed Post etc. in support of his/ her qualifications and proof of
having deposited the requisite fee during the office hours for receipt of duplicate Roll No. as per
schedule given below:-
Sr. No. Shortlisted eligible candidates whose
names start with following Alphabets.
Date for collecting the duplicate call
letter, if not received by 30-07-2011.
1. Alphabet R 01-08-2011
2. Alphabet S 03-08-2011 & 04-08-2011
3. Alphabet T, U, V, W, X, Y & Z 05-08-2011
After the aforesaid dates, no request for issue of duplicate Roll No. will be entertained.
The Commission will not be responsible for postal delay in receipt of Roll No. if any.
The candidates are advised to attend the interview on the prescribed dates as mentioned
in their call letters strictly and after the prescribed date no request will be entertained for
conducting his / her interview on other date.
Secretary
Place: Panchkula Haryana Staff Selection Commission
Dated: 05-07-2011 Panchkula

गेस्ट टीचरों को हटाने पर हाईकोर्ट ने लगाई रोक

चंडीगढ़ : हाईकोर्ट ने एक साथ कई याचिकाओं पर सुनवाई करते हुए हरियाणा में गेस्ट टीचरों कोहटाने पर रोक लगाने का आदेश जारी करते हुए याचिका को एडमिट करने का फैसला सुनाया है। हाईकोर्ट ने यह फैसला उन याचिकाओं पर जारी किया, जिसमें सरकार ने उन अतिथि अध्यापकों की सेवा समाप्त करने का फैसला लिया था, जो नियम के अनुसार योग्यता पूरी नहीं करते या जिनके विषय कंबीनेशन सही नहीं हैं।
-----------------------------------------------------------------------------
 

एसएस बोर्ड सचिव को हाईकोर्ट का नोटिस

पंजाब एवं हरियाणा हाई कोर्ट ने एसएस बोर्ड द्वारा ग्राम सचिव पदों के लिए शार्ट लिस्ट जारी करने पर नोटिस जारी करते हुए 21 अक्तूबर तक जवाब देने को कहा है। याची ने याचिका दायर करते हुए सुप्रीम कोर्ट द्वारा सितंबर 2009 में दिए गए फैसले को आधार बनाया था। गौरतलब है कि एसएस बोर्ड ने जुलाई 2007 में ग्राम सचिव के 400 पदों के लिए आवेदन आमंत्रित किए थे। इसके लिए बारहवीं, कम्प्यूटर की जानकारी तथा दसवीं तक हिंदी या संस्कृत आवश्यक विषय के रूप में निर्धारित की गई थी। इसके बाद बोर्ड ने जुलाई 2010 में पदों की संख्या को बढ़ाकर 870 कर दिया था। स्टाफ सलेक्शन बोर्ड द्वारा 2008 में जारी विज्ञापन के दौरान भिवानी के धारवान बास निवासी राजेश कुमार तथा झज्जर के साहलावास निवासी कर्मबीर सिंह ने भी आवेदन किया था। आवेदकों की संख्या को कम करते हुए बोर्ड ने अप्रैल 2011 में शार्ट लिस्ट जारी की। इसके लिए बोर्ड ने बारहवीं के पास प्रतिशत अंक को 0.58 से गुणा करने के कम से कम 41 प्रशित अंक निर्धारित किए गए। एडवोकेट जगबीर मलिक ने दोनों की तरफ से इस मामले में 31 मई को हाई कोर्ट में याचिका दायर की। सुप्रीम कोर्ट द्वारा सितंबर 2003 में मनजीत बनाम स्टेट पंजाब के मामले को आधार बनाया। 6 जुलाई को सुनवाई के बाद न्यायाधीश रणजीत सिंह ने एसएस बोर्ड के सचिव को नोटिस जारी करते हुए 21 अक्तूबर 2011 तक जवाब देने को कहा।

post matric scolarship


-------------------------------------------------------------------------------
65 हजार शिक्षकों की होगी भर्ती
Madhya Pradesh भोपाल। अगले साल तक 65 हजार नए शिक्षकों की भर्ती होगी। प्रदेश के शहर और गांव का हर बच्चा स्कूल जाएगा। पढ़ने-पढ़ाने के लिए सुविधाओं की कमी नहीं आने दी जाएगी। हर्राखेड़ा में ‘स्कूल चलें हम’ कार्यक्रम की अध्यक्षता कर रही स्कूल शिक्षा मंत्री अर्चना चिटनीस ने यह घोषणा की।
उन्होंने प्रदेश सरकार की उपलब्धियां गिनाते हुए कहा कि बीते 57 सालों में प्रदेश में 1710 हाईस्कूल थे, लेकिन पिछले सात सालों में भाजपा सरकार ने 2800 नए हाईस्कूल बनाए हैं।
29 लाख ऐसे बच्चे थे, जो स्कूल नहीं जाते थे, अब उनकी संख्या घटकर 70 हजार रह गई है। इससे पहले राज्यपाल रामेश्वर ठाकुर ने कहा कि ‘स्कूल चलें हम’ अभियान जन आंदोलन से कम नहीं है, इसे इसी भावना के साथ लागू किया जाना चाहिए।
सांसद कैलाश जोशी ने कहा कि प्रदेश सरकार शिक्षा के लिए रुपयों की कमी नहीं आने दे रही है। इस मौके पर राज्यपाल ने छात्र-छात्राओं को यूनिफार्म खरीदने के लिए 400 रुपए व साइकिल के लिए 2300 रुपए के चेक वितरित किए।
सरकारी स्कूल में पढ़कर कक्षा बारहवीं में 85 प्रतिशत अंक हासिल करने वाले छात्रों को कम्प्यूटर खरीदने के लिए 25 हजार रुपए के चेक बांटे गए।
समारोह में बैरसिया विधायक ब्रह्मनंद रत्नाकर, जिला पंचायत अध्यक्ष मीना गोयल सहित बड़ी संख्या में स्कूली बच्चे व उनके अभिभावक मौजूद थे।
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
कुरुक्षेत्र विश्वविद्यालय ने बढ़ाई बीएड की फीस
पहले ही मंहगी शिक्षा की दंश झेल रहे विद्यार्थियों को नए सत्र से और महंगी शिक्षा के लिए तैयार रहना होगा। कुरुक्षेत्र विश्र्वविद्यालय ने नए सत्र से बीएड की फीस में साढ़े छह हजार रुपये की भारी वृद्धि कर दी है। पिछले सत्र तक विद्यार्थियों को जहां 38500 रुपये देने पड़ते थे वहीं नए सत्र से 45 हजार रुपये देने होंगे। इस बारे में विश्वविद्यालय के अधिकारी ने बताया कि फीस वृद्धि पर मोहर लगभग लगाई जा चुकी है। उन्होंने कहा कि बृहस्पतिवार को राज्य फीस समिति की एक सभा में जस्टिस एमपी जैन, वित्तायुक्त एसएस प्रसाद, कुरुक्षेत्र विवि के प्रधान अजय चाहर, एसोसिएशन ऑफ सेल्फ फाइनेंस एजुकेशन कालेज के वरिष्ठ उप प्रधान डा. एसवी आर्या एवं अन्य कमेटी के सदस्यों की उपस्थिति में सेल्फ फाइनेंस एजुकेशन कालेजों के लिए पूर्व वर्षो की फीस 38500 बढ़ा कर 45,000 रुपये कर दी गई है। इस बारे में डा. एसवी आर्या ने बताया कि काफी समय से सभी कालेज के प्रबंधक फीस बढ़ाने की मांग कर रहे थे। उन्होंने कहा कि कालेज के खर्चो के अलावा स्टाफ का वेतन भी काफी बढ़ गया है। उन्होंने कहा कि पिछले चार सत्रों से लगातार एसोसिएशन की इस मांग को आखिरकार कुछ हद तक फीस कमेटी ने स्वीकार कर लिया। उन्होंने कहा कि कालेजों के बढ़ते खर्चे एवं स्टाफ के नए वेतनमान को पूरा करने के लिए हर वर्ष दस फीसदी फीस बढ़ाने का नियम 2006 में बनाया था लेकिन बार बार मांग के बाद भी 2007-08 से सत्र 2010-11 तक किसी तरह की बढ़ोतरी नहीं की गई थी।
----------------------------------------------------------------------------------------
निजी विद्यालयों की मान्यता एक साल के लिए बढ़ाई
हरियाणा सरकार ने प्रदेश भर में चल रहे अस्थायी मान्यता प्राप्त निजी विद्यालयों को एक बड़ी राहत प्रदान की है। शिक्षा विभाग के निदेशक ने बताया कि जिन निजी विद्यालयों ने मान्यता संबंधित आवेदन जमा किए हैं उन सभी विद्यालयों को वर्ष 2011-12 में संचालन के लिए अनुमति प्रदान की है। इस संबंध में विभाग के निदेशक ने प्रदेश भर में सभी जिला उपायुक्त, जिला व खंड शिक्षा अधिकारियों व निजी विद्यालयों संगठनों के नाम पत्र जारी किया है। हालांकि इसके लिए शर्त लगाई गई है कि वह आगामी सत्र 2012-13 प्रारंभ होने से पूर्व संबंधित नियमावली के तहत मान्यता प्राप्त कर लेंगे। अस्थायी मान्यता प्राप्त निजी स्कूल के संचालकों ने इस फैसले का स्वागत किया है।
-----------------------------------------------------------------------------------------------


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

एक ही गाइड से 70 प्रश्न, आरपीएससी पर उठे सवाल

राजस्थान लोक सेवा आयोग (आरपीएससी) अजमेर की ओर से होम्योपैथिक चिकित्सा अधिकारी के लिए आयोजित परीक्षा में एक ही गाइड से 70 प्रश्न आने पर आक्रोश बना हुआ है। उन्होंने आरपीएससी अधिकारियों पर मिलीभगत का आरोप लगाया है तथा परीक्षा की पारदर्शिता को बनाए रखने के लिए दुबारा से आयोजित करने की मांग की है। इस संबंध में आरपीएससी के अध्यक्ष, सचिव से मुलाकात के बाद गुरुवार को मुख्यमंत्री को दुबारा से परीक्षा कराने की मांग की है।

jbt/HT information

dse notice to all teaching and non teachig staff

Notice
For attention of all Teaching and Non teaching employees of the Secondary Education Department
The Department of Secondary Education, Haryana maintains database in respect of its teachers on the central server installed at the Directorate. The transfers/ promotions/ posting orders/ adjustments on promotion as well as on new appointments to different category posts are issued after incorporating in the database, the relevant information. But due to some reasons the following instances happen:
1. Some teachers do not join on their new places of posting even after their promotion without foregoing their promotion.
2. Transfer/posting/ adjustment orders are not implemented due to some reasons and the teacher so dislocated does not join his/her place of new posting.
3. Some changes are also effected due to unfortunate demise of any teacher and such cases are also required to be brought to the notice of the IT Cell of the Directorate.
4. Some teachers receive new appointments on some higher posts, and such informations are also not brought to the notice of the IT Cell of the Directorates.
5. Some teachers get themselves deputed with other State/ Central Governments/ other offices and such information is not incorporate in the database.
6. In case the transer/posting/adjustment is not to be effected, this require to be reversed in the database which is not being done by the concerned. All such situations creat difference between the database maintained at the headquarter and position at field. Such situation effects the decision making at different levels.
To cope with the situation, it has now been decided to the put data in respect of all teachers on the website for viewing by these stakeholders and invite objections/queries to get the discrepancies resolved.
It is, therefore, hereby informed to all teachers working in the Department of Secondary Education that they should check their personal information on the website of the Department www.schooleducationharyana.gov.in and intimate the Directorate in case there is any discrepancy in the information placed on the website. Such intimation should be clearly mentioned and be sent to the Directorate alongwith relevant documents by attaching scanned copy of the relvant document through e-mail only at edudbharyana@gmail.com. by 11.7.2011 by 5.00 p.m. Queries received thereafter shall not be entertained.
Director Secondary Education,
Haryana, Chandigarh

एजुसेट से लगी सवा छह करोड़ की चपत

प्राथमिक शिक्षा विभाग में एजुसेट सिस्टम के नाम पर करीब सवा छह करोड़ रुपये की चपल लगाई जा चुकी है। अॅाडिट विभाग ने इस मामले में आब्जेक्शन लगाकर इसकी भरपाई करने के लिए सभी जिला मौलिक शिक्षा अधिकारियों को ऑडिट रिपोर्ट भेज दी है। सूत्रों के अनुसार प्रदेश में प्राइमरी शिक्षा विभाग के एजुसेट सिस्टम की ऑडिट की गई थी। इस ऑडिट के दौरान पाया कि सन 2007 से लेकर नवंबर 2009 तक 75 एजुसेट उपकरण चोरी हुए थे। इससे विभाग को 45.38 लाख रुपये का नुकसान हुआ था, लेकिन आज तक विभाग के अधिकारियों ने न तो किसी अधिकारी की जिम्मेदारी तय की है और न ही इस नुकसान की भरपाई के लिए कोई प्रयास किया। इसी प्रकार प्रदेश के एक जिला मौलिक शिक्षा अधिकारी व 17 बीईओ ने प्रदेश के दसवीं या बारहवीं कक्षा तक के 61 स्कूलों में चौकीदारों की नियुक्ति कर दी और चौकीदार का खर्चा प्राथमिक शिक्षा विभाग के खाते में डाल दिया गया। इससे विभाग को 7 लाख 96 हजार 297 रुपये का नुकसान हुआ है। यमुनानगर के जिला मौलिक शिक्षा अधिकारी ने 19, बेरी के बीईओ ने 4, सांपला के बीईओ ने 13, पटौदी के बीईओ ने 7 व गुड़गांव के बीईओ ने 18 चौकीदारों की नियुक्ति की थी। इतना ही नहीं प्रदेश के 13 बीईओ ने 460 चौकीदारों की नियुक्ति बगैर सेवा शर्ते तय किए और सरकारी स्वीकृति के बगैर कर दी। इनमें मुंदलाना बीईओ ने 21, झज्जर बीईओ ने 25, महम बीईओ ने 27, सांपला बीईओ ने 13, रेवाड़ी में सर्वाधिक 103, खोल में 53, बावल में 72, नाहर में 38, बौंदकलां में 24, बाढ़ड़ा में 24, जींद में 15, नारनौल में 49, पटौदी में नौ चौकीदार लगाए गए। इससे विभाग को 84 लाख 89 हजार 210 रुपये का नुकसान हुआ है। चौकीदारों की नियुक्ति से विभाग को कुल 92 लाख 81 हजार 507 रुपये का नुकसान हुआ है। प्रदेश में 1502 एजुसेट में से 760 एजुसेट खराब पड़े हैं। इस कारण विभाग को 4 करोड़ 59 लाख 80 हजार रुपये का नुकसान हुआ है। ऑडिट से खुलासा हुआ है कि विभाग के अधिकारियों ने पंजाब वित्तीय नियमावली नियम 15.1 के अनुसार सरकारी सामान की देखरेख व रखरखाव में सर्तकता नहीं बरती है और न ही इसके लिए किसी की जिम्मेदारी तय की है। ब्याज राशि का प्रयोग कर रेवाड़ी व भिवानी में 12 लाख से अधिक का नुकसान किया। ऑडिट रिपोर्ट के अनुसार रेवाड़ी में 10 लाख 52 हजार 173 रुपये और भिवानी में 1 लाख 75 हजार 6 रुपये की ब्याज राशि का दुरुपयोग किया गया है। प्राइमरी शिक्षा विभाग के उपनिदेशक आरपी सांगवान का कहना था कि उन्हें इस बारे में कोई जानकारी नहीं है। वे कुछ भी नहीं कह सकते हैं।

तीन पॉलीटेक्निक में नए कोर्स शुरू

अंबाला शहर : सरकार ने तीन राजकीय बहुतकनीकी संस्थानों में छह नए कोर्स शुरू किए हैं। इनमें पावर इंजीनियरिंग-गैर परंपरागत एनर्जी, फाउंडरी, मेटललॉरजी, जनरल इंजीनियरिंग, प्रिंटिंग टेक्नोलॉजी व पैकिंग हैं। यह कवायद तकनीकी शिक्षा को बढ़ावा देने के लिए की गई है। दाखिला लेने की अंतिम तिथि 11 जुलाई है। अंबाला के कल्पना चावला राजकीय महिला बहुतकनीकी संस्थान के प्रधानाचार्य आरसी जिंदल ने बताया कि नए कोर्स रोहतक के सांघी गांव के राजकीय बहुतकनीकी संस्थान, लिसाणा और चीका में शुरू किए गए हैं।

सत्राह तारीख को तीसरी बार होगी पीएमटी की परीक्षा

रायपुर, चार जुलाई :भाषा: छत्तीसगढ़ के मेडिकल कालेजों में दाखिले के लिए आयोजित पीएमटी की परीक्षा के पचर्े लगातार दो बार लीक होने के बाद इस महीने की 17 तारीख को तीसरी बार यह परीक्षा आयोजित की जाएगी।
राज्य में पीएमटी परीक्षा आयोजित करने वाले व्यावसायिक परीक्षा मंडल के परीक्षा-नियंत्राक प्रदीप चौबे ने आज यहां भाषा को बताया कि पीएमटी की परीक्षा इस महीने की 17 तारीख को फिर से आयोजित की जाएगी तथा इस बार परीक्षार्थियोंं के परीक्षा केंद्र नहीं बदले जाएंगे।
चौबे ने बताया कि 17 तारीख को दो पालियों में पीएमटी की परीक्षा ली जाएगी। पहली पाली में सुबह नौ बजे से सवा 11 बजे तक भौतिकी तथा रसायन शास्त्रा की परीक्षा होगी तथा दूसरी पाली में दोपहर बाद तीन बजे से सवा पांच बजे तक वनस्पति विग्यान और प्राणी विग्यान की परीक्षा ली जाएगी।
उन्होंने बताया कि इस परीक्षा मेंं 21 हजार 889 परीक्षाथर्ी भाग लेंगे। परीक्षार्थियों को इस परीक्षा के लिए नया प्रवेश पत्रा जारी नहीं किया गया है।
अधिकारी ने बताया कि प्रवेश परीक्षा मंे किसी भी प्रकार की गड़बड़ी से बचने के लिए इस बार सुरक्षा के कड़े बंदोबस्त किए गए हैं।
गौरतलब है कि राज्य में पीएमटी की परीक्षा इससे पहले दो बार रद्द की जा चुकी है। राज्य में पीएमटी की परीक्षा इस वर्ष 11 मई को आयोजित की गई थी लेकिन दो दिनों बाद जब यह जानकारी मिली कि पेपर सेट करने वाली एजेंसी ने उत्तरप्रदेश पीएससी में पूछे गए प्रश्नों को छत्तीसगढ़ पीएमटी की परीक्षा में शामिल कर लिया है जिसके कारण परीक्षा रद्द कर दी गई। इसके बाद 19 जून को परीक्षा आयोजित करने का फैसला किया गया था जिसे पर्चा लीक होने के कारण इसे भी रद्द कर दिया गया
पर्चा लीक मामले की जांच कर रही पुलिस ने इस मामले में अभी तक 12 लोगों को गिरफ्तार किया है। वहीं इस मामले में उन 72 परीक्षार्थियांंे को जिन्होंने आरोपियों से पर्चा प्राप्त किया था को भी आरोपी बनाया गया है। इस मामले में राज्य शासन ने कार्रवाई करते हुए व्यावसायिक परीक्षा मंडल के अध्यक्ष और परीक्षा नियंत्राक को हटा दिया है तथा मामले की जांच कर रही पुलिस लगातार छापे मारकर कार्रवाई कर रही है।

deputation to aarohi school

aarohi school clarification

adjustment of DC rate instructor like guest teacher

See Also

Education News Haryana topic wise detail.